January 17, 2011 Categorized under: Artikel Kreativiti, Inspirasi & Motivasi, Personal - 1 Comment

10 GAMBAR TERBAIK 2010

Oleh Hasnuddin Abu Samah untuk FOTOTEACHER.COM

Tahun 2010 telah berlalu. Sebagai seorang jurufoto, kita perlu menilai samada hasil karya kita semakin bertambah baik, mendatar atau lebih merosot. Sebagai seorang jurufoto, portfolio atau hasil karya kita inilah yang akan menentukan dimanakah tahap kita dalam bidang fotografi. Hasil karya kita perlu menjadi lebih baik setiap tahun.

Di sini saya pilih 10 keping foto saya yang terbaik, atau lebih sesuai saya namakan foto kegemaran saya secara peribadi untuk tahun 2010. Saya harap, saya dapat menghasilkan foto yang jauh lebih baik pada tahun 2011 ini. Itu bermakna, saya perlu lebih banyak belajar dan lebih kerap merakam foto.

Di sini saya paparkan foto-foto tersebut dan sedikit huraian mengenainya, semoga dapat memberi manfaat kepada kita semua.

GAJAH MANDI

Seekor gajah sedang dimandikan di Kuala Gandah Elephant Sanctuary di Pahang. Saya suka kesan percikan air yang terhasil dari penggunaan shutter speed yang laju di dalam foto ini.  Latarbelakang dikaburkan dengan penggunaan aperture besar f/2.8 dan penggunaan lensa telephoto.

FEEDING THE BIRD

Seorang budak perempuan memberi makan kepada burung camar di pinggir sebuah tasik di bandar Queenstown, New Zealand. Saya suka melihat reaksi budak ini yang begitu terhibur memberikan burung ini makan. Foto ini dipilih dari 20-30 foto yang dirakam untuk mendapatkan detik yang paling sempurna. Lensa yang digunakan ialah 50mm dengan shutter speed yang agak laju. Foto telah dipangkas (crop) dari format asal untuk membuang elemen lain yang tidak penting dan mengganggu.

WIRELESS FLASH

Dirakam di sebuah kebun strawberry di Cameron Highlands. Jarang foto dirakam dengan menampakkan flash di dalam foto itu sendiri. Pencahayaan dari bahagian bawah muka pun jarang digunakan di dalam rakaman foto potret. Sekadar sedikit kelainan, saya suka gambar ini secara peribadi. Selain dari itu, saya suka ekspresi subjek yang bersahaja dan natural. Available light dikawal agar sedikit under exposed agar subjek utama yang diterangi oleh cahaya flash kelihatan lebih timbul.

JIMMY SHANLEY

Foto potret perkahwinan selebriti Jimmy Shanley dan pasangannya di rakam di Cameron Highlands. Saya suka kontras warna merah dari kereta antik dengan warna biru dari papan tanda. Tulisan ‘ Tanah Rata’ pada papan tanda juga memberikan info bahawa foto ini dirakam di kawasan berhampiran Cameron Highlands. Foto dirakam dengan lensa telephoto dengan satu unit flash bersama umbrella dari arah kiri¬†untuk menyerlahkan lagi subjek utama. Sesi ini telah dijayakan oleh 3 orang krew fotografi dengan bantuan dari juru mekap dan pendandan rambut

PAINTING WITH LIGHT

Dirakam dengan menggunakan teknik light painting dimana foto dirakam di dalam tempat yang sangat gelap menggunakan long exposure. Lampu suluh digunakan sebagai sumber cahaya untuk menghasilkan imej foto. Perisian Photoshop digunakan untuk membetulkan beberapa kecacatan pada gambar.

PENCAK SILAT

Dua orang pesilat dari Silat Seni Gayong Malaysia dengan permainan senjata lembing dirakam di Pantai Bagan Lalang, Selangor. Sesi ini adalah sesi yang dirancang dengan bantuan seorang choreographer silat yang amat memudahkan tugas saya. 3 unit flash digunakan secara serentak untuk memberikan pencayaan kreatif kepada foto ini. Saya suka kepada kesan ketangkasan pesilat yang ditunjukkan di dalam foto ini. Percikan pasir serta pesilat yang sedang melompat telah membantu menampakkan kesan aksi di dalam foto ini disamping ekspresi menarik dari pesilat yang sedang ‘bertarung’. Sesi ini telah dijayakan oleh 4 orang krew fotografi dan 2 orang pesilat.

WAYANG KULIT

Persembahan wayang kulit di Ubud, Bali, Indonesia. Foto dirakam menggunakan satu-satunya sumber cahaya sedia ada iaitu cahaya lampu minyak tanah yang digunakan oleh Tok Dalang itu sendiri. Penggunaan flash tidak dibolehkan kerana akan mengganggu persembahan. Oleh kerana keadaan cahaya yang malap, shutter speed yang amat perlahan terpaksa digunakan. Puluhan foto dirakam untuk mendapatkan ekspresi terbaik disamping untuk mendapatkan foto yang kurang gegaran.

GREAT OCEAN ROAD

Foto dirakam di Great Ocean Road, Australia. Agak berlainan dengan rakaman foto pemandangan yang biasa dibuat – foto ini dirakam menghadap matahari sambil memasukkan imej matahari itu sendiri ke dalam gambar. Aperture yang kecil (f/22) digunakan untuk mendapatkan kesan garisan sinaran di sekeliling matahari. Bentuk rupa bumi sengaja dijadikan sebagai silhouette dan ini telah menjadikan imej matahari dan langit biru lebih menonjol.

GUNUNG KINABALU

Seorang pendaki sedang berjalan turun dari puncak Gunung Kinabalu menuju ke Laban Rata, cuba menamatkan perjalanan mencabar yang memenatkan. Saya suka cara subjek sedang berjalan dan kesan cahaya matahari pagi yang baru terbit di sebalik gunung. Sudut cahaya ini juga telah memberikan kesan bayang yang menampakkan bentuk permukaan batuan di Gunung Kinabalu dengan cara yang begitu kontras.

FIORDLAND

Foto dirakam di Fiordland, New Zealand. Memang banyak pemandangan menarik di New Zealand, tetapi, saya telah pelajari bahawa, bukan semua pemandangan yang cantik dilihat dengan mata akan kelihatan cantik di dalam foto. Inilah cabaran untuk merakam foto pemandangan. Saya suka foto ini kerana komposisinya dan ‘kesempurnaan’ pemandangan itu sendiri. Latar depan menunjukkan aliran air yang segar dan tenang, subjek di tengah menunjukkan padang rumput semulajadi dan latar belakangnya pula menampakkan gunung berbatu dengan ‘snow cap’ di puncaknya. Polarizing filter digunakan untuk menampakkan balikan cahaya atau warna awan pada permukaan air. Gradual Neutral Density (Grad ND) filter digunakan untuk mengimbangkan kecerahan di bahagian awan dengan bahagian latar depan. Shutter speed yang perlahan digunakan bersama tripod untuk memberikan kesan pergerakan air yang lebih lembut.

Diharap foto di atas dapat menjadikan kita lebih bersemangat untuk berusaha bagi mendapatkan foto yang lebih baik lagi. Saya sendiri akan menerima kritikan atau komen dan terus belajar. Ingatlah, tiada foto yang sempurna. Selamanya kita tidak akan habis belajar dan memperbaiki diri.

Hasnuddin Abu Samah
Pengasas/jurulatih utama FOTOTEACHER.COM

Saya akan mengadakan beberapa sesi outing, coaching, talk dan mini workshop fotografi tidak lama lagi. Jika anda berminat untuk bersama-sama menyertai aktiviti ini, sila langgan newsletter percuma dari kami. Kami akan maklumkan kepada anda tentang sebarang aktiviti fotografi terbaru melalui newsletter ini. Sila langgan newsletter percuma FOTOTEACHER di – http://fototeacher.com/subscribe.htm

One Response to “10 GAMBAR TERBAIK 2010”

  1. RAMZI BIN SULAIMAN says:

    Saya Cuba untuk berjinak-jinak dengan gambar setelah saya memberi kamera nikon D3100.

Leave a Reply